تلاش دانشجویان برای کاهش بی‌عدالتی آموزشی/درهای مدارس به روی جهادگران بسته است ==نظافت منزل

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نگاهی به ترکیب قبول شدگان آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها و رتبه‌های برتر این آزمون، حکایت از یک فاصله معنادار میان دانش‌آموزان مناطق محروم و دانش‌آموزان مدارس خاص دارد؛ نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد از 10 داوطلب آزمون سراسری رشته ریاضی در سال 98، تنها یک دانش آموز در مدرسه هیئت‌امنایی درس خوانده و یک دانش آموز در مدرسه غیرانتفاعی و 8 دانش آموز دیگر در مدارس سمپاد یا تیزهوشان درس خوانده‌اند، در دو گروه دیگر علوم تجربی و انسانی نیز وضعیت به همین روال است و سهم دانش آموزان مدارس تیزهوشان بیش از مدارس دولتی است؛ البته نباید فراموش کنیم که دانش آموزان تهرانی نیز بیش از سایر دانش آموزان رتبه های برتر را کسب کرده‌اند.

حمیدرضا قائم‌پناه دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در همین رابطه به خبرنگار آنا گفت: اختصاص بیشترین رتبه‌های برتر کنکور به دانش آموزان تهرانی نتیجه ساختار ناعادلانه آموزشی در کشور است؛ تزریق کردن امکانات و خدمات آموزشی در تهران و پس از آن به سایر شهر‌های بزرگ، سریالی بوده که سال‌ها ما منتظر پایان آن بوده و هستیم. در هر حال امیدواریم مسئولین که بعضا خواب و برخی خود را به خواب زده اند آستین بالا زده و مهر مختومی بر این داستان بزنند.

وی افزود: آمار نگران کننده رتبه‌های برتر کنکور نه تنها برازنده مسئله عدالت در کشوری، چون جمهوری اسلامی نیست که موجب راکد ماندن فضای علمی و به تبع ان مانع پیشرفت و آبادانی در سایر نقاط کشور نیز هست.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: با توجه به اینکه طبق اصل سی‌ام قانون اساسی و اصل نوزدهم مردم ایران از هر قوم و قبیله‌ای که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند این‌ها سبب امتیاز نیست،لذا دولت موظف است وسایل آموزش و پروش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم آورد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خود کفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد، با این وجود تهران فارغ از مسئله عدالت، گویی لایه‌ای از غبار برچهره‌ی قانون هم پاشیده است.

قائم‌پناه خاطرنشان کرد: سوال این است که چرا شرایط برای برخورداری از مدارس، امکانات و معلمان برای همه در سراسر کشور یکسان نیست که حال بخواهند سهمیه‌ای جداگانه برای مناطق در نظر بگیرند؟

قاسم احمدی لاشکی، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز با انتقاد از اینکه ۶۰ درصد رتبه‌های برتر کنکور به تهرانی‌ها و ۴۰ درصد هم به مدارس خاص شهرستان‌ها رسید نقش جایگاه مدارس دولتی را کم‌رنگ دانست.

وی خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های ما تنوع مدارس در کشور است زیرا هیچ جای دنیا اینگونه نیست اما همین تنوع مدارس مشکلات زیادی را برای ما ایجاد می‌کند.

همین فاصله معنادار بین دانش آموزان مختلف باعث شده است، تعدادی از دانشجویان به این مسئله توجه کرده و وارد کارزار عملیاتی شوند.

اردوی  تدریس جهادی راهی برای رفع محرومیت آموزشی است

محسن ارشادی مسئول گروه تدریس جهادی وتر در گفتگو با خبرنگار آنا، اظهار کرد: اردوی تدریس جهادی «وتر» طرح و حرکت جدیدی در سطح دانشگاه‌های کشور است؛ البته پیش از این اردوهای جهادی برای انجام دادن کارهای فرهنگی اجرا می‌شده اما به این شکل که به موضوع تدریس جهادی تمرکز کنند تا به حال وجود نداشته است.

وی افزود: این اردو از تابستان سال گذشته شروع شد و اولین دوره آن را اجرا کردیم و امسال پنجمین دوره آن را برگزار خواهیم کرد. در اولین مرحله در استان گلستان به‌صورت تخصصی و ویژه با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در دیدار با معلمانی که توجه به دانش‌آموزان گلستانی را گوشزد کردند، ما نیز بخش گسترده‌ای از توان خود را به این استان اختصاص داده‌ایم. دانشجویان شرکت‌کننده در این طرح از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تربیت مدرس، امیرکبیر، دانشگاه فرهنگیان و سایر دانشگاه‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

مسئول طرح تدریس جهادی «وتر» بیان کرد: این اردو از ۱۵ تیر به مدت یک ماه و در قالب گروه‌های هفت الی ۱۰ نفره که به مدت یک هفته هر گروه در منطقه حضور خواهند داشت، اجرا خواهد شد. برای مرحله دوم ۱۲ استان را در نظر داریم تا گروه‌های جهادی آموزشی را اعزام کنیم. این اعزام‌ها در نیمه اول شهریور صورت خواهد گرفت و تیم هر استان زمان‌بندی دقیق اعزام‌ها را تعیین خواهند کرد. استان‌های هدف در مرحله دوم شامل تهران، خوزستان، خراسان، قزوین، همدان، آذربایجان غربی، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان و یزد هستند.

ارشادی در باره اهداف برگزاری این طرح اشاره کرد: ارتقای سطح دانشجومعلمان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان رویکردی است که در این دوره از اردوی جهادی وتر به دنبال آن هستیم. رویکرد دیگر ما این است که تمام دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در این طرح مشارکت کنند تا بتوانند تجربه عملی تدریس را کسب کنند.

وی ادامه داد: از اهداف دیگر این طرح، خدمات‌رسانی به مناطق روستایی و محله‌هایی است که شاید در استان برخوردار باشند اما آن منطقه خاص محرومیت آموزشی داشته باشد. کمک به افزایش سطح آموزشی دانش‌آموزان مناطق محروم از دیگر اهداف این اردوی جهادی است.

دبیر سابق جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تصریح کرد: یکی دیگر از انگیزه‌های برگزاری چنین اردوهایی این است که معلمان یا دانشجومعلمان بعد از اتمام تحصیل، بستر یا امکانی برای ادامه کارهای جهادی فرهنگی را ندارند. این طرح به‌دنبال ادامه‌دار بودن حرکت جهادی در بین معلمان است. ارتباط‌گیری دانشجومعلمان با ادارات آموزش و پرورش نواحی و تعامل مناسب با آنها از دیگر اهداف برگزاری این اردوهای جهادی است.

کمک دانشجویان شریف به دانش آموزان تهرانی

از طرفی همت جهادی دانشحویان به همین‌جا ختم نشد و جهاد آموزش در دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف تصمیم گرفته‌اند به دانش آموزان تهرانی رسیدگی کنند، دانشجویان این دانشگاه با تشکیل گروه جهادی برای تدریس و کمک به ارتقای علمی دانش آموزان، بعضی از مناطق تهران را برای فعالیت انتخب کردند.

درهای مدارس به روی جهادگران بسته است

در نشست هم‌اندیشی گروه‌های جهادی دانشگاه‌های تهران با مسئولان سازمان بسیج دانشجویی و فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) نماینده دانشجویان جهادگر دانشگاه صنعتی شریف از درهای بسته بعضی از مدارس گلایه کرده و مطرح کرده که مسئولان مدارس به بهانه‌های مختلفی با دانشجویان جهادگری که در تلاش هستند به دانش آموزان کم بضاعت کمک کنند، همکاری نمی‌کنند.

کم تجربه بودن دانشجویان، منوط کردن همکاری به تایید نواحی آموزش و پرورش و طولانی کردن روند آغاز فعالیت‌های جهاد در مدارس تهران، گوشه‌ای از دغدغه‌های دانشجویان جهادگر است.

دوگانه‌های غیرعقلانی ایجاد نکنیم

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، وظیفه تامین آموزش و پرورش رایگان و تامین عدالت دسترسی به آموزش رایگان برعهده دولت است، قوانینی نظیر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و چالش‌هایی نظیر تحمیل سند 2030، تعیین و تکلیف وضعیت معلمان حق‌التدریس، خرید خدمتی و مطالبات معلمان سبب شده است تا عملاً شاهد توجه جدی به مسائلی نظیر فاصله فاحش کیفیت آموزش دانش آموزان مدارس خاص و پایتخت نشین با دانش آموزان غیرمرکز نشین و مدارس دولتی، نباشیم.

با این حال احساس نیاز و ورود دانشجویان به این موضوع در قالب گروه‌های جهادی بارقه امیدی را روشن می‌کند تا شاید توجه مسئولان مربوطه نیز بیشتر شود، اما تا ایجاد تغییر در رفتار و برنامه‌ریزی مسئولان حوزه آموزش، از متولیان مدارس انتظار می‌رود با ساماندهی از ظرفیت گروه‌های جهادی در کاهش فاصله بین دانش آموزان مدارس خاص و دانش آموزان عادی  استفاده بهتری شود.

ایجاد دوگانه‌های غیرعقلانی، دانشجو-دولت یا نیروی جهادی- نیروی رسمی، هیچ کمکی به دانش آموزان مناطق کمتربرخوردار نمی‌کند.

انتهای پیام/4107/4115/

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *